¿Qué es el Cisma d' Occident?
Un cisma és un trencament, que separa l'esglesia romana amb
l'elecció de dos papes, pequè no es fiquen
dàcord a qui elegir. Entre 1378 i 1417 durant el
qual dos papes rivals, l'un establert a Romai l'altre a Avinyó, es consideraven
l'únic i legítim papa; a partir del Concili de Pisa (1409) els papes rivals
foren tres. El cisma es va resoldre finalment amb el Concili de Constança (1417), que establí de
nou un únic papa reconegut per tota la Cristiandat.
Els seus inicis foren entre
els anys 1305 i 1377, els papes -Climent
V (1305-1314), Joan
XXII (1316-1334), Benet
XII(1334-1342), Climent
VI (1342-1352), Innocenci
VI (1352-1362), Urbà
V (1362-1370) i Gregori
XI(1370-1378)- residiren no pas
a Roma, sinó a Avinyó. Durant el segle
XIV, el Papat d'Avinyó fou vist per molts
com una anomalia, ja que la seu històrica del Papa era Roma. Aquesta crisi va
resoldre's quan, el 13 de setembre de 1376, Gregori XI deixà
Avinyó per establir-se a Roma, on hi arribà el 14
de gener de 1377; ara bé, un any i
escaig després, el 27 de març de 1378, Gregori XI va
morir i es va haver de reunir el Conclave per elegir un nou papa.
L'existència de dos papes rivals -Urbà VI a Roma i Climent
VII a Avinyó- va plantejar, òbviament, la qüestió de quin d'ells dos era el
legítim, la qual cosa va dividir la Cristiandat llatina en dues faccions: la
romana i l'avinyonesa.
Entre els poders polítics, Polònia, Hongria, Portugal, Anglaterra, Flandes, molts
estats italians i el Sacre
Imperi Romanogermànic es
declararen fidels al papa de Roma, mentre que França, Nàpols, Navarra, Castella, Savoia, alguns prínceps de l'Imperi
enfrontats a l'Emperador i Escòcia es declararen d'obediència avinyonesa.
D'entre els poders de la Cristiandat, cal assenyalar el cas del rei indiferent: Pere
el Cerimoniós (1336-1387), que, durant tot el seu regnat, no es
decantà pas per cap dels dos papes rivals, sinó que, mantenint una actitud
equidistant, va mirar d'aprofitar-se de l'existència de dues corts papals
enfrontades per afavorir els seus projectes expansionistes. Després de la mort de
Pere el Cerimoniós, els seus fills Joan el Descurat (1387-1396) i Martí l'Humà es decantaren pel papa d'Avinyó.
Per altra banda, la divisió també afectà persones de
reconegut prestigi d'aleshores, moltes de les quals, posteriorment, l'Església
ha reconegut com a sants o beats. Així, Santa
Caterina de Siena, Santa
Caterina de Suècia, el Beat Pere d'Aragó, la Beata Ursulina de Parma, Felip d'Alençon i Gerard de Groote foren partidaris del papa de Roma,
mentre queSant
Vicent Ferrer, Santa Coleta i el Beat Pere de Luxemburg obeïren el papa d'Avinyó.
Generalment, els teòlegs i juristes de l'època adoptaren el punt de vista
seguit pels poders polítics del seu país.
Al seu torn, els papes
rivals s'excomunicaren mútuament i crearen un gran nombre de cardenals, als
quals enviaven a defensar el seu partit.
Tanmateix, des del primer
moment diversos teòlegs (p.e., Conrad
de Gelnhausen o Enric
de Langenstein, entre d'altres) van fer el que van poder per que
s'acabés amb aquesta situació i es convoqués un Concili per tal de tornar a una
Església unida.
Laura Rivero Gimeno.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada