dimarts, 21 de febrer del 2012


La grafia h

La h és sempre una lletra muda.
Porten  h en posició inicial:
§         Totes les formes del verb haver: han sortit, havia, ha començat, hauré arribat, has acabat, hauria estudiat, ...
§         Altres paraules: hora, habitació, home, humitat, herba, hospital, hivern, història, hotel, harmonia, humor, humana, hort, ...

Porten h intercalada: ahir, prohibir, vehicle, ...

Hi ha paraules que només es diferencien perquè tenen o no hac: o/oh, a/ha/ah, ...

ha/ah!/a

§         ha: verb haver. Ell ha sortit.

§         ah!: interjecció. Ah!, ets tu.

§         a: preposició. Anem a Barcelona.

hem/em

§         hem: verb haver. Nosaltres hem vist a l’Anna.

§         em: pronom. Em penso que és cert.

he/eh

§         he: verb haver. Jo he dit això.

§         eh: interjecció. Eh? què dius?

hi/i

§         hi: pronom. Hi vaig anar ahir.

§         i: conjunció. Tu i jo anirem al parc.

ho/oh/o

§         ho: pronom. Ho vols ara?

§         oh: interjecció. Oh!, que bonic és!

§         o: conjunció. Tu o jo guanyarem el premi.

hala! / ala

§         hala!: interjecció. Hala! tu en tens més.

§         ala: nom. M’agrada l’ala del pollastre.

Català sense hac/ Castellà amb hac

§         Cacauet/cacahuete
§         Coet/cohete
§         Ui!/huy!
§         Avui/hoy
§         Orfe/huérfano
§         Orxata/ horxata
§         Os/hueso
§         Ou/huevo

Català amb hac/ Castellà sense hac

  • Ham/anzuelo
  • Hivern/invierno
  • Harmonia/armonia
  • Ahir/ayer
  • Hexàgon/exágon

(Jose, Huisman, Pablo i Gonçal)
GoNçal

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada