dimarts, 7 de maig del 2013

NORMES DELS PRONOMS FEBLES

1. Normes generals

Tots els pronoms febles s’escriuen sempre separats del verb de diverses maneres:
 - Separats: La recordo
 - Apostrofats: L’obria
 - Amb guió: Doneu-me

A més, prenen diferents formes segons si van davant, darrere del verb o si aquest
comença o acaba en vocal o en consonant:
Em dóna // M’ha donat // Va donar-me // Dóna’m
(f. reforçada) (f. elidida) (f. plena) (f. reduïda)

2. Els pronoms proclítics

Els pronoms generalment s’escriuen a davant del verb (proclítics), i van separats o bé
apostrofats.
- Si el verb comença en consonant, el pronom s’escriu separat:
Em dóna, et canses, es recolza, ens divertim, hi vas
(forma reforçada)

- Si el verb comença en vocal, els pronoms EM, EN, ET, ES, LA, EL s’apostrofen:
M’agafa, n’heu venut, t’has cansat, s’encanta, l’hem comprat, hi arriba
(forma elidida)

- El pronom LA davant d’un verb començat en i, hi, u, hu àtones no s’apostrofa:
La utilitza ( però l’usa)
La inflaven ( però l’inflen)

3. Els pronoms enclítics

 Els pronoms s’escriuen darrere del verb (enclítics) quan és un infinitiu, un gerundi o
una forma de l’imperatiu i van separats del verb amb un guió o un apòstrof:
Eixuga’t els cabells // Va donar-li una sorpresa // Fent-ho així no te’n sortiràs

- Si el verb acaba en consonant o diftong el pronom se separa amb un guió i pren la
forma plena (-me, -te, -se, -nos,-vos, -lo, -los, -ne, -hi, -ho):
Va donar-me, compreu-los, mengeu-vos, van donar-nos

- Si el verb acaba en vocal els pronoms EM, ENS, ET, ES, LA, EL, ELS, EN
s’apostrofen, prenent la forma reduïda:
Dóna’m, compra’t, mengi’s, mira’l, troba’ns

4. Combinació de pronoms

 Els pronoms s’apostrofen entre ells o bé amb el verb, i sempre tant a la dreta com es
pugui:
 Te’n vas comprar algun? // Te n´has comprat algun?
Compra-te’n algun!        //  Compra’ns-el!

- Les combinacions LA HI, SE US no s’apostrofen:
No la hi havia vist mai // Se us crema alguna cosa

- En cas de combinació, tots els pronoms es col·loquen davant o darrere el verb, segons
calgui (mai un davant i l’altre al darrere):
Els ho van dir // Digueu-nos-ho

- Els pronoms EM, ET, ES adopten la forma plena (me, te, se) quan són al primer lloc
d’una combinació.
Me la va trencar // Te’ls donaré // Se’n van penedir però... M’ho dóna // S´hi
acosta


Us deixe l'enllaç d'on he tret açó perquè val molt la pena. També posa quan usar cadascún dels pronoms febles. Espere que us agrade.
http://blocs.cpnl.cat/divendresvespre3/files/2013/01/Febles.pdf


PABLO GIL VALLS

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada